نویسنده
چکیده
اشاره
همة کسانی که به نحوی با نگارش به زبان فارسی، خواه در قالب ترجمه و خواه تألیف، سروکار دارند، از این نکته آگاهاند که نثر بسیاری از کسانی که دست به قلم میبرند کاستیهای فراوان دارد. چنین نقایص و کمبودهایی از عوامل پُرشماری نشئت میگیرد که بیتردید نبودِ آموزش درست و کافی، در دورههای پیش از دانشگاه، از مهمترین آنهاست. شماری از مؤسّسات فرهنگی برای رفع این مشکل به تربیت ویراستار روی آوردهاند و به برگزاری دورههای آموزشِ ویرایش اقدام کردهاند. در غالب این دورهها، دستور زبان از مواد مهم آموزشی است. امّا این نکته که آموزش دستور چه اثری در نگارش دارد محل کشمکش و اختلاف نظر است. در نوشتة زیر، دکتر حسین سامعی نکتههای جالبِتوجّهی دراینباره طرح و شرح کرده است. نامة فرهنگستان از مقالههایی که با رویکردی عالمانه به امر نگارش به زبان معیارِ فارسی میپردازند، استقبال میکند.